بارش باران شهر‌های خراسان رضوی را فراگرفت (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۷ تاثیر شگفت انگیز و باورنکردنی سفیده و زرده تخم مرغ برای پوست و مو ضرری که نوشیدن قهوه با معده خالی برای سلامتی دارد چرا غذا‌های کودکان باید حاوی پروتئین باشد؟ یک‌سوم ایرانی‌‌ها فشارخون بالا دارند | ارتباط ازدواج‌‌های فامیلی با فشارخون بالا تولید اسپری ضد تعریق در شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه علوم پزشکی مشهد هفت هزار نوزاد خراسانی واکسن «پنوموکوک» در هرماه دریافت می‌کنند علت تأخیر در اعمال قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان چیست؟ (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) انتقاد ازکارافتادگان صندوق تامین اجتماعی از مستمری خود در احکام حقوقی جدید واریز مستمری فوق‌العاده به حساب مددجویان سیل‌زده سیستان وبلوچستان پزشک قلابی در گلشهر به دام افتاد| دستگیری دو زورگیر مسافرنما در مشهد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | دستگیری تبهکاران تلگرام که با نقاب پشتیبان سایت از مردم کلاهبرداری کردند وحشت‌آفرینی سارقان خطرناک با شلیک پلیس مشهد پایان یافت + عکس
سرخط خبرها

شناسنامه‌ فرزندخوانده‌ها چگونه صادر می‌شود؟

  • کد خبر: ۱۹۶۴۱۶
  • ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱
شناسنامه‌ فرزندخوانده‌ها چگونه صادر می‌شود؟
دبیر مرجع ملی حقوق کودک درخصوص وضعیت شناسنامه‌ای کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست بعد از فرزندخواندگی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، علی کاظمی درباره صدور شناسنامه جدید برای کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست بعد از فرزندخواندگی و مشکلات مربوط در این زمینه گفت: بحث شناسنامه برای این کودکان مشکلی است که رئیس جمهور هم در جلسه‌ای که مربوط به این کودکان بود، تحت عنوان «در آغوش سیمرغ» مطرح کرد. در قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست به صراحت آمده در مواردی که کودکان به فرزندخواندگی سپرده می‌شوند، در شناسنامه آن‌ها این واقعه ثبت می‌شود؛ البته اکنون در صفحه توضیحات درج می‌شود و شفاف هم به ثبت نمی‌رسد و نوشته می‌شود که طبق رأی دادگاه نام و نام خانوادگی کودک تغییر یافت و نام پدر و مادر کودک به عنوان (پدرخوانده و مادرخوانده) هم ثبت می‌شود. مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که باید این مشکلات رفع شود.

وی افزود: ممکن است کودکانی در مراکز بهزیستی باشند، ولی هویتشان را ندانیم؛ در این خصوص شناسنامه را از سازمان ثبت احوال می‌گیریم و برخی از اسامی در داخل آن‌ها به صورت فرضی نوشته می‌شود.

معاون وزیر دادگستری ادامه داد: در برخی مواقع هم مادر کودک را می‌شناسیم ولی پدر مشخص نیست؛ فرضاً مادر معتاد است و پدر را نمی‌شناسند در این موارد اسم مادر را می‌نویسند و اسم پدر درج نمی‌شود. این موارد مشکلاتی را ایجاد کرده که با سازمان ثبت احوال در حال مذاکره هستیم تا برطرف شود.

کاظمی تصریح کرد: در برخی مواقع کودک به خانواده دیگر واگذار می‌شود که دو حالت دارد. یک حالت این است که کودک را به «خانواده امین» می‌دهند. خانواده امین خانواده‌ای است که به صورت موقت از کودک نگهداری می‌کند و در این موارد باید پیگیری کنیم که شناسنامه با کد جدید به او داده شود. حالت دوم هم این است که به خانواده فرزندپذیر کودک را می‌دهند که پدرخوانده و مادرخوانده هستند و تحت عنوان مراقبت‌های جایگزین کودک را به فرزندخواندگی می‌پذیرند و در این حالت به طور کامل شناسنامه کودک باید به اسم مادرخوانده و پدرخوانده درآید.

وی در پایان گفت: این مواردی است که در پی آن هستیم که هم مقررات را اصلاح کنیم و هم به صورتی باشد که کرامت کودکان بیشترین امنیت و مصونیت را در این تغییر هویت‌ها و تغییر شناسنامه‌ها داشته باشد و کودکان گرفتاری نداشته باشند؛ به ویژه در مدارس نیز گاهی شنیده‌ایم که برای کودکان مشکلاتی پیش می‌آید که درصدد رفع آن هستیم.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->